Volkswagen 1945-1985
Ledelse og oppbygging etter krigen
Når Andre Verdenskrig endte og Hitler begikk selvmord i 1945, var oppgaven å gjenoppbygge Tyskland. Tyskland ble delt og delen der fabrikken KdF var plassert kom under kontroll av britene. Major Ivan Hirst av REME (Royal Electrical and Mechanical Engineers) ble hentet inn for å vurdere muligheten for å starte opp produksjonen av VW Boble som transport for okkupasjonsmakten. KdF-Stadt ble omdøpt Wolfsburg – som tok sitt navn fra det nærliggende slottet og KdF anlegget ble herved kjent som "Wolfsburg Motor Works".
Mye av maskineriet som har overlevd bombingen har blitt lagret i ulike hangarer. Biler ble satt sammen på gamle lager og det som kan bli funnet av deler ble brukt. Mange av delene kommer fra Kübelwagen inntil 1946. Fabrikken produserte ca. 1000 biler i måneden på denne tiden. To av de mest betydningsfulle "spesielle" biler blir utviklet under britisk kontroll. "Radclyffe Roadster" og en fire seters kabriolet, begge designet og bygget av Rudolph Ringel. Radclyffe var en toseters roadster som ble brukt som transport av Hirsts overkommenderende; Oberst Charles Radclyffe sommeren 1946. Fire seters kabriolet var Ivan Hirst personlige transportmiddel. |
I 1948, etter utnevnelsen av Heinz Nordhoff som sjef ved VW fabrikken, ble det bestemt at Volkswagen måtte utvide, og det ble gitt klarsignal om at to fabrikker skal produsere prototyper av konvertible versjoner av Beetle. Karmann ble bedt om å designe og bygge en fire seters, og Hebmüller ble bedt om å lage en to seters roadster. Utformingen av roadster var ikke ulik "Radclyffe Roadster", med tilsvarende panser og sidevinduer, motordekselet bak var imidlertid en håndlaget panel og ikke en konvertert frontpanel som ble montert på Radclyffe versjonen.
|
Den tyske industriadministrasjonen (German Industry Administration) i Frankfurt var interessert i at Ford skulle overta Volkswagen-fabrikken, fordi Nordhoff så at Ford kunne gi nødvendige kapitalreserver og bidra til å fjerne eksportrestriksjoner. Derfor støttet Nordhoff ideen. Ford inspiserte fabrikken og VW personbil i 1948 og var mottakelig for overtagelsesplanene. Nordhoff og oberst Charles Radclyffe jobbet med et forslag for at Ford skulle få kjøpe en del av Volkswagen, men ville allikevel ikke tilby en full overtagelse. Ford var ikke interessert i en avtale som ikke innebar et fullt eierskap med Berlin blokaden på skuldrene, så Ford besluttet å ikke fortsette med avtalen.
I mai 1949 - VOLKSWAGENWERK AG blir dannet, og deretter i oktober '49 Volkswagen-fabrikken ble offisielt overlevert tilbake til tyskerne under ledelse av Heinz Nordhoff. På slutten av 1951 ble Major Hirst dimittert og han returnerte til det sivile liv i England.
I mai 1949 - VOLKSWAGENWERK AG blir dannet, og deretter i oktober '49 Volkswagen-fabrikken ble offisielt overlevert tilbake til tyskerne under ledelse av Heinz Nordhoff. På slutten av 1951 ble Major Hirst dimittert og han returnerte til det sivile liv i England.
Amerika og vegen til å bli mest produserte bilen noensinne
Nordhoff introduserer Volkswagen of America i 1955, og samme år 32 662 Bobler ble solgt. Volkswagen blir Amerikas mestselgende importert bil. Salget toppes i 1968, da 423 008 biler blir solgt.
Den største designendringen til Beetle kom i 1971 med innføringen av "Super Beetle '. Disse Bobler kom med utstyr som tidligere bare vært tilgjengelig kun på amerikanske modeller, og en helt ny MacPherson forhjulsoppheng som erstattet Porsches torsion bars. Nye opphenget har gjort det mulig å flytte bensintanken og reservehjulet og dermed gi økt bagasjeplass. 1302S Super Boble hadde en noe re-designet 1600cc motor med 50 HK. Utseendet ble også forandret på til en mer moderne stil.
Den 17. februar 1972 har Boble endelig overgått Fords modell "T" som den mest populære bilen i produksjon noensinne, senere ble dette benektet av Ford som fant nye produksjonstall, men VW Boble gikk inn for å sørge så det var absolutt ingen tvil.
Den største designendringen til Beetle kom i 1971 med innføringen av "Super Beetle '. Disse Bobler kom med utstyr som tidligere bare vært tilgjengelig kun på amerikanske modeller, og en helt ny MacPherson forhjulsoppheng som erstattet Porsches torsion bars. Nye opphenget har gjort det mulig å flytte bensintanken og reservehjulet og dermed gi økt bagasjeplass. 1302S Super Boble hadde en noe re-designet 1600cc motor med 50 HK. Utseendet ble også forandret på til en mer moderne stil.
Den 17. februar 1972 har Boble endelig overgått Fords modell "T" som den mest populære bilen i produksjon noensinne, senere ble dette benektet av Ford som fant nye produksjonstall, men VW Boble gikk inn for å sørge så det var absolutt ingen tvil.
Den siste Boble rullet ut fra Wolfsburgs produksjonslinje i januar 1978. Dette bringet slutten på en æra. Men dette var ikke slutten av Boble. Kabriolet versjoner av Beetle ble fremdeles laget av Karmann i ytterligere to år, og produksjonen fortsatte også i Puebla, Mexico på en fabrikk som ble bygget i 1954. Boble nummer 20.000.000 rullet ut av den meksikanske fabrikken i mai 1981 og ettersom etterspørselen etter Boble i Europa fortsatt var høy fortsatte Volkswagen i Tyskland å importere Bobler fra Mexico helt til 1985.
|
Volkswagen endte produksjonen av Bobla i 2003, 65 år etter den opprinnelige lanseringen i 1938, og etter en svimlende 58-års produksjonsløp siden 1945, rullet den siste VW Boble av samlebåndet den 30. juli i Puebla, Mexico.
I 1994 presenterte Volkswagen 'Concept 1' bil på Detroit Motor Show. Designet i selskapets California Design Studio, ville Concept 1 gå i produksjon i 1998 som "New Beetle '. Designen minner noe om den gamle bobla, men under skallet er det en helt annen bil, basert på Golf-serien og drevet av en vannkjølt motor i front.
I 1994 presenterte Volkswagen 'Concept 1' bil på Detroit Motor Show. Designet i selskapets California Design Studio, ville Concept 1 gå i produksjon i 1998 som "New Beetle '. Designen minner noe om den gamle bobla, men under skallet er det en helt annen bil, basert på Golf-serien og drevet av en vannkjølt motor i front.
Oversatt og redigert: Michael Winall Youget |
Kilde: http://www.pre67vw.com |