Polarekspressen; U-434 Hamburg, november 2013
Midt i Hamburg sentrum står det en gammel russisk ubåt B-515. Av gode grunner ble navnet på ubåten forandret til U-434 etter en endt tjeneste, men det gjør ikke historien til denne ubåten mindre interessant.
B-515 ble bygd i 1976 som en Tango-klass ubåt og ble inntil 10. april 2002 brukt i jakt, spionasje og vanlig patrulering. Ubåten ble drevet av 3 dieselmotorer ytende 1900 HK hver, som fikk henne opp i en fart av 15 knots (ca 28 km/t) under vannoverflaten. Den kunne på det maksimale gå ned til 300 meter, mens arbeidsdybden lå på 240 meter. Dieselmotorene fikk støtte av 4 elektriske motorer med ulike egenskaper som ble brukt for å skjule ubåten i krevende situasjoner. |
Med et mannskap på 78 kunne ubåten være ute på oppdrag i 80 døgn. Ifølge museet har denne ubåten vært over hele verden og det går rykter at den har også vært i havnen i New York uten å bli lagt merke til og tatt noen bilder. Les mer på museumssiden.
Ombord dominerer en gammel lukt av svette og metall. Dette får en til å tenke på i hvilke forhold mannskapet måtte jobbe i. I 60-80 graders varme måtte menn gjøre sine plikter. Alt inne er trangt og ting virker ikke særlig tilrettelagt for en lengre opphold ombord sammen med 77 andre mennesker. Alt måtte foregå etter tur. Her får du noen bilder.
Ombord dominerer en gammel lukt av svette og metall. Dette får en til å tenke på i hvilke forhold mannskapet måtte jobbe i. I 60-80 graders varme måtte menn gjøre sine plikter. Alt inne er trangt og ting virker ikke særlig tilrettelagt for en lengre opphold ombord sammen med 77 andre mennesker. Alt måtte foregå etter tur. Her får du noen bilder.