Norge; Nordtur - juni 2013
Jeg kjørte ut fra Verdal lørdag den 8. juni litt ut på kvelden. Planen var å komme seg passe nært Brønnøysund i løpet av denne kvelden. Målet med turen er å teste og bli bedre kjent med Polarekspressen (min veteran Volkswagen T3) som jeg kjøpte i begynnelsen av april. På dette tidspunktet hadde jeg ingen anelse om varighet eller antall kilometer jeg skulle kjøre. Jeg hadde heller ingen bestemt plan om hvor jeg skulle. Eneste jeg visste når jeg kjørte ut var at jeg skulle besøke venninen min, Trine, i Vevelstad i Helgeland.
Jeg fulgte E6 til Steinkjer og svingte av til vei 763 som går langst Fossemvatnet og Snåsavatnet. Selve vegen går helt frem til den møter E6 i Snåsa. Det er fint å kjøre denne vegen. Mye fin natur og nærværelse av Snåsavatnet (Norges sjette største innsjø) gir masse å se på og en slags ro mens en kjører. Deretter fulgte jeg E6 et stykke etter Grong for å kjøre av til veg 775 og kystriksvegen, FV17.
Les mer om kystriksvegen på www.kystriksveien.no Fylkesveg 17 starter nord for Steinkjer og går til Bodø. For de som er ukjent med fenomenet - denne vegen blir kalt for verdens vakreste turistveg og er rangert av Lonely Planet på 8. plass på topp 17 liste over reisemål i Norge. En veg som er verdt å kjøre hele vegen. Spesielt for oss som bor nært denne vegen. En fantastisk opplevelse. Jeg anbefaler alle en kort ferietur langst fylkesveg 17 - kystriksvegen denne sommeren. For å komme seg til Brønnøysund er man nødt til å ta et par ferger. Den første fergen vil ta deg fra Holm til Vennesund. Der farter M/F Lysingen som går fra kai til kai på 20 minutter og koster kr. 84,- for en person med en helt vanlig personbil (sommer 2013-pris). Fergen går ganske ofte i løpet av dagen og etter en kort ventestopp var jeg over på andre siden i løpet av kort tid. M/F Lysingen er operativ mellom 06.00 og 22.40. |
|
Mens jeg campet, drakk te og surfet Facebook dukket et rådyr opp rett ved fergeleien. Det kom veldig nært og virket som den var mer eller mindre vant til mennesker, selv om det holdt seg på trygg avstand. Når jeg kom nærmere for å ta et bedre bilde kjeftet det på meg og stakk av i en imponerende fart. Opplevelsen fikk meg på tanken om et bedre kamera for å ta bedre bilder raskere. Helt sikkert verdt å tenke på.
Planen min var å stå opp til hvilken som helst tid som i dette tilfellet ble kl 09.36 - 4 minutter før fergen skulle gå over. Overfarten med M/F Torghatten fra Horn til Anddalsvåg tar cirka 20 minutter og koster kr. 77,- for en person med bil. All betaling foregår ombord i fergen. Etter et par svært hektiske stressminutter og pakking i lyshastighet var jeg ombord i fergen på tur til den andre siden - Anddalsvågen.
Bare for å bemerke. Det er fullt mulig å unngå å ta disse to fergene. Omkjøringen vil ta deg 3,5 time, ca 400 kilometer og trolig et par liter drivstoff. Med andre ord - ta fergen!
Etter en frokost ved lokale Coop Marked i Vevelstad og litt leting fant jeg frem til Trines hus langst vegen. I løpet av denne dagen (det var en søndag den 9. juni) tok hun meg for å se helleristninger, skulpturlandskap og generelle området rundt Vevelstad. Du kan lese mer om turen og se flere bilder i innlegget Flere Grunner til å besøke Vevelstad.
Skulpturlandskap Nordland fortjener i seg selv helt egen oppmerksomhet fra min side. Skulpturlandskapet er satt opp i forskjellige kommuner i Nordland fylke mellom 1992 og 1998 med forsettelse fra 2009. Flere skulpturer er under planlegging. I fremtiden er det mulig at jeg vil besøke alle skulpturene i et eget prosjekt. Les mer om Skulpturlandskapet Nordland på wikipedia.
Skulpturen i Vevelstad heter "Opus for Himmel og Jord" og ble laget av Oddvar I.N i 1993.
Planen min var å stå opp til hvilken som helst tid som i dette tilfellet ble kl 09.36 - 4 minutter før fergen skulle gå over. Overfarten med M/F Torghatten fra Horn til Anddalsvåg tar cirka 20 minutter og koster kr. 77,- for en person med bil. All betaling foregår ombord i fergen. Etter et par svært hektiske stressminutter og pakking i lyshastighet var jeg ombord i fergen på tur til den andre siden - Anddalsvågen.
Bare for å bemerke. Det er fullt mulig å unngå å ta disse to fergene. Omkjøringen vil ta deg 3,5 time, ca 400 kilometer og trolig et par liter drivstoff. Med andre ord - ta fergen!
Etter en frokost ved lokale Coop Marked i Vevelstad og litt leting fant jeg frem til Trines hus langst vegen. I løpet av denne dagen (det var en søndag den 9. juni) tok hun meg for å se helleristninger, skulpturlandskap og generelle området rundt Vevelstad. Du kan lese mer om turen og se flere bilder i innlegget Flere Grunner til å besøke Vevelstad.
Skulpturlandskap Nordland fortjener i seg selv helt egen oppmerksomhet fra min side. Skulpturlandskapet er satt opp i forskjellige kommuner i Nordland fylke mellom 1992 og 1998 med forsettelse fra 2009. Flere skulpturer er under planlegging. I fremtiden er det mulig at jeg vil besøke alle skulpturene i et eget prosjekt. Les mer om Skulpturlandskapet Nordland på wikipedia.
Skulpturen i Vevelstad heter "Opus for Himmel og Jord" og ble laget av Oddvar I.N i 1993.
Jeg ble til mandag den 10. juni før jeg dro videre og satte kursen mot Alstahaug og Sandnessjøen. Kystriksveien går gjennom Vevelstad og for å komme deg videre må du til Forvik. Fra Forvik til Tjøtta går det en ferge døpt M/F Tjøtta. Fergen går med jevne mellomrom, men ettersom overfarten tar omkring 60 minutter eller gjerne 1 time og 15 minutter - bør du være noe mer forberedt på venting enn på de forrige fergene. Dette så ut som en trafikkert strekning. Det er mulig at jeg havnet i en slags trafikkork fordi Hugos Tivoli var på sin veg over til Sandnessjøen med alle sine lastebiler og innstallasjoner. Etter en stund og en grov forsinkelse av dimensjoner startet den fulle fergen overfarten mot Tjøtta. Det tok også noe lengre tid enn det står i fergeplanen. Dette er noe du må beregne. Fergene er avhengig av været og mange andre natur- og menneskelige fenomener at det vil alltid være forsinkelser i planen. Tidene stemmer heller ikke alltid, selv om mannskapet gjør sitt beste for å holde den fastsatte timeplanen.
Fergen mellom Forvik og Tjøtta kostet kr. 144,- for meg og Polarekspressen. Ombord tok jeg meg tid og skrev litt i bloggen, studerte litt kart og fikk vite noe mer om Vevelstad, kaffebrenneriet #slash# handelsstedet Forvik som er verdens nordligste kaffebrenneri som aldri serverer pulverkaffè, helleristninger og så over noen turistbrosjyrer. Fergen var full av utenlandske turister og var det rene beviset at kystriksvegen blir mer og mer populær. Det er bra!
Fergen mellom Forvik og Tjøtta kostet kr. 144,- for meg og Polarekspressen. Ombord tok jeg meg tid og skrev litt i bloggen, studerte litt kart og fikk vite noe mer om Vevelstad, kaffebrenneriet #slash# handelsstedet Forvik som er verdens nordligste kaffebrenneri som aldri serverer pulverkaffè, helleristninger og så over noen turistbrosjyrer. Fergen var full av utenlandske turister og var det rene beviset at kystriksvegen blir mer og mer populær. Det er bra!
Alstahaug kommune er et kapittel for seg selv. Alstahaug er et vakkert historisk sted der Sandnessjøen er kommunesenter og fjellkjeden De Syv Søstre ligger i kommunen. Jeg var innom kirken, så litt på havet, så på skulpturen av Peter Dass og tok noen bilder ellers av blant annet hestene. Peter Dass var en sogneprest for Alstahaug og er en kjent skikkelse i den norske historien. Han var også dikter, handelsmann og en så kalt "svartebokprest". Det går fremdeles mange rykter og alt det mysteriet sørger for Peter Dass sin populæritet.
Jeg skulle være i Sandnessjøen en stund, mulig et par dager bare for å se meg rundt og bestige et par topper av De Syv Søstre. Det ble bare en topp - den høyeste som heter Botnkrona og er 1072 meter høy. Et par fysiske utrente begrensninger tok fra meg lysten fort. Jeg ville absolutt klart det, men hvem gidder å slite seg ut bare for seg selv? Bestiger du alle toppene i løpet av 7 dager vil du få en premie fra Alstahaug kommune i form av et bevis for at du har gjort det. Opp til alle toppene går det opparbeidede stier og alt er tilrettelagt for en vellykket tur, selv for en gjennomsnittlig turist uten klatreerfaring. Botnkrona regnes som den bratteste og vanskeligste. Du kan også ta en gåtur fra topp til topp direkte, noe som vil ta deg ca. 12 timer ren gange. Ellers tar det ca 6 timer opp og ned på de enkleste toppene.
Jeg skulle være i Sandnessjøen en stund, mulig et par dager bare for å se meg rundt og bestige et par topper av De Syv Søstre. Det ble bare en topp - den høyeste som heter Botnkrona og er 1072 meter høy. Et par fysiske utrente begrensninger tok fra meg lysten fort. Jeg ville absolutt klart det, men hvem gidder å slite seg ut bare for seg selv? Bestiger du alle toppene i løpet av 7 dager vil du få en premie fra Alstahaug kommune i form av et bevis for at du har gjort det. Opp til alle toppene går det opparbeidede stier og alt er tilrettelagt for en vellykket tur, selv for en gjennomsnittlig turist uten klatreerfaring. Botnkrona regnes som den bratteste og vanskeligste. Du kan også ta en gåtur fra topp til topp direkte, noe som vil ta deg ca. 12 timer ren gange. Ellers tar det ca 6 timer opp og ned på de enkleste toppene.
Fra Sandnessjøen forflyttet jeg meg til Mosjøen. Et lite stykke ut fra Sandnessjøen holdte jeg meg fremdeles på FV17 - kystriksvegen. Etter en stund måtte jeg svinge av til veg nummer 78 og forsette mot Mosjøen. Fylkesveg 78 er en fantastisk veg å kjøre. Kanskje spesielt for de som kjører en to-hjuling. Jeg tenker at en motorsykkeltur på denne vegen er en intens fornøyelse.
Mosjøen er den gamleste byen i Helgeland med sine 9580 innbyggere i 2012. I 1875 mottok Mosjøen losse- og ladestedsrettigheter fra kong Oscar II og i 1876 ble byen til egen kommune. I utgangspunktet var jeg mer eller mindre på veg hjem og tenkte å kjøre E6 nedover mot Trondheim igjen. Jeg fant meg et sted å parkere og overnatte ned med elvekanten omtrent 15 kilometer fra Mosjøen sentrum. Jeg hadde lyst til å fyre opp et bål, lage meg noe god mat og fiske litt. Det med fisking ble mislykket. Det er forbudt å fiske rundt om Mosjøen etter lakseparasitt-behandlingen i fjor (2012). Alle er redde for å få ny infeksjon i elven og derfor er all fiske forbudt. Boten for å fiske ligger på kr. 40.000,-. Jeg respekterer et slik forbud og laget meg salat, pølser og god te isteden. Jeg koset meg med bålet mitt og oppdaterte blant annet bloggen.
Planene forandrer seg. Jeg satt der og glanet på bålet da en idè kom til meg. Jeg skulle så gjerne vært på Polarsirkelen og tatt noen bilder av Polarekspressen. Polarsirkelen ligger 168 kilometer nord for Mosjøen. En dagstur tur-retur. Det kommer til å være en fin tur, tenkte jeg. Det ble en fantastisk tur. Jeg traff på et godt menneske på veien som ble min venn for alltid.
Jeg nærmet meg Mo i Rana da jeg så Ludo langst vegen. Ludo er en haiker og reiser ved hjelp av andre mennesker. Dette er en veldig billig og effektiv måte å reise på for dem som har mye tid og vil ha flest mulig opplevelser av reisen sin. Jeg har allerede passert Ludo som egentlig var på veg sørover, men snudde og bestemte meg for å plukke ham opp. Du vet kanskje om den følelsen der du føler at du MÅ snakke med den ukjente vedkommende du ser?... En slik følelse fikk jeg da jeg så Ludo.
Jeg plukket ham opp og foreslo at vi skulle dra en tur til Polarsirkelen før vi drar sørover. Ludo sa ja og vi var på vegen igjen. Ludo er fra Frankrike, men har vært i Australia i en lengre periode. Han kom tilbake til Europa fra Australia i april. Da jeg møtte ham har han allerede vært i Norge en stund og var på veg til Lierne for å se en bjørn eller to - LIVE. Vi snakket mye om alt mulig. Alt fra nettbutikk og Kina varer, opplevelser, reiser, mat til bjørnejakt og hvalkjøtt.
Les mer om Ludo og hans tur i bloggen hans: www.ludo-earth.blogspot.no (bloggen er på engelsk)
Mosjøen er den gamleste byen i Helgeland med sine 9580 innbyggere i 2012. I 1875 mottok Mosjøen losse- og ladestedsrettigheter fra kong Oscar II og i 1876 ble byen til egen kommune. I utgangspunktet var jeg mer eller mindre på veg hjem og tenkte å kjøre E6 nedover mot Trondheim igjen. Jeg fant meg et sted å parkere og overnatte ned med elvekanten omtrent 15 kilometer fra Mosjøen sentrum. Jeg hadde lyst til å fyre opp et bål, lage meg noe god mat og fiske litt. Det med fisking ble mislykket. Det er forbudt å fiske rundt om Mosjøen etter lakseparasitt-behandlingen i fjor (2012). Alle er redde for å få ny infeksjon i elven og derfor er all fiske forbudt. Boten for å fiske ligger på kr. 40.000,-. Jeg respekterer et slik forbud og laget meg salat, pølser og god te isteden. Jeg koset meg med bålet mitt og oppdaterte blant annet bloggen.
Planene forandrer seg. Jeg satt der og glanet på bålet da en idè kom til meg. Jeg skulle så gjerne vært på Polarsirkelen og tatt noen bilder av Polarekspressen. Polarsirkelen ligger 168 kilometer nord for Mosjøen. En dagstur tur-retur. Det kommer til å være en fin tur, tenkte jeg. Det ble en fantastisk tur. Jeg traff på et godt menneske på veien som ble min venn for alltid.
Jeg nærmet meg Mo i Rana da jeg så Ludo langst vegen. Ludo er en haiker og reiser ved hjelp av andre mennesker. Dette er en veldig billig og effektiv måte å reise på for dem som har mye tid og vil ha flest mulig opplevelser av reisen sin. Jeg har allerede passert Ludo som egentlig var på veg sørover, men snudde og bestemte meg for å plukke ham opp. Du vet kanskje om den følelsen der du føler at du MÅ snakke med den ukjente vedkommende du ser?... En slik følelse fikk jeg da jeg så Ludo.
Jeg plukket ham opp og foreslo at vi skulle dra en tur til Polarsirkelen før vi drar sørover. Ludo sa ja og vi var på vegen igjen. Ludo er fra Frankrike, men har vært i Australia i en lengre periode. Han kom tilbake til Europa fra Australia i april. Da jeg møtte ham har han allerede vært i Norge en stund og var på veg til Lierne for å se en bjørn eller to - LIVE. Vi snakket mye om alt mulig. Alt fra nettbutikk og Kina varer, opplevelser, reiser, mat til bjørnejakt og hvalkjøtt.
Les mer om Ludo og hans tur i bloggen hans: www.ludo-earth.blogspot.no (bloggen er på engelsk)
Etter vi har vært på Polarsirkelen dro vi tilbake til Mosjøen og tok en pause på bensinstasjonen. Der traff vi noen lokale jenter og utvekslet noen ord med dem. Vi bestemte oss for å dra til en hytte som ligger i Nordli i Lierne og eies av min familie. Vi ble på hytten et par dager, tok en tur over til Gäddede over svenske grensen og handlet god mat og noen øl. Samtidig stakk vi innom turistinformasjonen i Gäddede og forhørte oss om bjørner. Det er mange bjørner i området. Rundt om Gäddede skal det finnes omkring 800 bjørner av tilsammen 6000 i Sverige. Planen var å se en av bjørnene og oppleve bjørnens tilværelse på et nært hold.
Vi kjørte fra hytta og tok veien dypt i svenske skoger. Vi fikk opplyst at en bjørn har blitt sett i område for en ukes tid siden. Vi håpet så klart å møte på den igjen. Det viser seg at det er vanskelig å møte på en bjørn med mindre en tilfeldigvis møter en. Det ble ingen bjørn å se. Det ble en fin tur isteden. Vi fisket litt og slappet litt av mens myggen tok seg en fornøyelse å spise litt av oss. Hyggelig.
Vi forsatte mot Strömsund og Östersund etterhvert. Fra Östersund kjørte vi mot Norge og hjem til meg. Turen var over.
Her er noen bilder fra Ludo.
Vi kjørte fra hytta og tok veien dypt i svenske skoger. Vi fikk opplyst at en bjørn har blitt sett i område for en ukes tid siden. Vi håpet så klart å møte på den igjen. Det viser seg at det er vanskelig å møte på en bjørn med mindre en tilfeldigvis møter en. Det ble ingen bjørn å se. Det ble en fin tur isteden. Vi fisket litt og slappet litt av mens myggen tok seg en fornøyelse å spise litt av oss. Hyggelig.
Vi forsatte mot Strömsund og Östersund etterhvert. Fra Östersund kjørte vi mot Norge og hjem til meg. Turen var over.
Her er noen bilder fra Ludo.