Travel with a VW T3
  • Blog
    • Norway
    • Denmark
    • Travel Log >
      • Season 1
    • Finland
    • Sweden
    • Germany
    • Northern '15
    • Linker
  • VW Photos
  • VW History
  • Old Travel
  • Category

Historien om Karmann

Picture
Karmann Kabriolet
Etablert i 1874, ble Osnabrück basert selskap Klases kjøpt av Wilhelm Karmann i 1901 og omdøpt til Karmann GMBH. Siden første verdenskrig har Karmann gått fra å bygge hesttilhengere og blitt til en vellykket produsent av bilkarosserier for Opel, Minerva og FN, de fleste av disse karosseriene var konvertible modeller som krevde mer dyktighet å produksjon enn sedan som de fleste andre produsenter bygde.


I løpet av 2.verdenskrig ble Karmann fabrikken hardest bombet og skadd av allierte og til slutt okkupert av den britiske hæren som et verksted. På grunn av krigen, de fleste av de tyske bilprodusenter hadde sluttet å produsere biler. Den eneste bilprodusenten som bygde nye biler rett etter krigen i en noe betydelig antall var Volkswagen i hendene på den britiske hæren.


I 1948 var Volkswagen ute etter å utvide sitt modellutvalg og oppnevnt Karmann til å bygge en fire seters kabriolet og Hebmüller til å bygge en 2 seters kabriolet/roadster. Begge bilene skulle bruke så mange Volkswagen komponenter som overhodet var mulig, men begge bilene led av alvorlig karosserisvekkelse med takkonstruksjonen fjernet og trengte en rekke ekstra avstivningsdeler for å bære vekten. Produksjonen startet i september 1949 med bare 364 stykker av fire-seters kabriolet som rullet ut av fabrikken dette året. Året etter ble produksjonen økt til 2679 og i 1979 nådde selskapet sin produksjonstopp til underkant av 20.000 biler.

Picture
Karmann Kabrioleter på veg
I 1955 ble en ny type Volkswagen introdusert. I stedet for de tidligere «mer vanlige» folkebiler som hadde kommet før, hadde den nye bilen en eksotisk utseende 2 + 2 med italiensk design av Luigi Segre av Ghia. Denne nye bilen ble produsert på fabrikken i Karmann og gitt modellnummertype 14, men mer allment kjent som "VW Karmann Ghia". I starten ble Ghia ble solgt med et tak av metall, så kom et kabriolet alternativ i 1957. Ghia solgte godt, til tross for at bilen manglet den ytelsen til å støtte sin sportslige utseende.
Picture
Karmann Ghia
Picture
Karmann Ghia Type 34
Når Volkswagen introduserte Type 3-serien, ble det bestemt at en ny Karmann Ghia var nødvendig slik at den kunne bruke type 3 utstyr. I 1961 ble Type 34 introdusert, tegnet av Sergio Sartorelli av Ghia. Denne bilen ble kjent som "Razor Edge" Ghia.

På begynnelsen av 60-tallet, har Karmann bygd Porsche 356 karosserier for Porsche. I 1961 har Porsche innført en hardtop 356 som ble kjent som Karmann Notchback.

På slutten av 1960-tallet, Volkswagen hadde behov for en ny high-end bil for å erstatte Type 34 Karmann Ghia, samtidig som Porsche var ute etter design for en ny 912 sportsbil. Porsche utviklet 914 som ble markedsført av både Porsche og Volkswagen med Volkswagen versjoner laget av Karmann.


I 1969 har Volkswagen gjort et lite forsøk for å bli med i beach buggy mani ved å opprette en VW basert beach buggy. Bygging av karosseriet av glassfiber ble outsourcet og buggies ble satt sammen av Karmann. Bilene ble kalt Karmann GF Buggy.

Karmann fortsatte å bygge karosserier for Volkswagen og Porsche, samt Audi, Mercedes og andre, frem til 2009 da den globale nedgangen i økonomien og mangel på salg tvunget Karmann til konkurs. 20. november 2009 kjøpte Volkswagen Karmanns fabrikk på Osnabrück mens de andre virksomhetene ble solgt til Valmet Automotive og Webasto.
Til VW Historie
VW 1930-1945
VW 1945-1985
Om Porsche

Oversatt og redigert: Michael Winall Youget

Kilde: http://www.pre67vw.com

| Blog |
| Travel Log |
​
| Old Travel |

| VW History |
| VW Photos |
| Newsletter |
| Contact |

Picture
Get Newsletter

Polarekspressen