Travel with a VW T3
  • Blog
    • Norway
    • Denmark
    • Travel Log >
      • Season 1
    • Finland
    • Sweden
    • Germany
    • Northern '15
    • Linker
  • VW Photos
  • VW History
  • Old Travel
  • Category

Bremen - en inspirerende by

23/11/2013

Comments

 
Picture

Dette er første dagen min i Bremen, Tyskland. Mens jeg vandret rundt fikk jeg lyst til å skrive litt prosa.

Jeg går midt i sentrum av Bremen, mens jeg skriver på iPaden min. Jeg kom hit gjennom elvepromenaden. Polarekspressen står parkert i en bydel som er kjent for sin kreativitet. Mange bygninger i denne bydelen har valgt å dekorere veggene sine på en kunsterisk måte. 

En jente kommer mot meg løpende. Det dufter kirsebær av henne. Noen prater høylytt, mens et par holder rundt hverandre mens jenta gråter. Jeg tenker at det er mange følelser som aldri klarer å få ut. Sterke følelser som sinne, fortvilelse og anger. Slike følelser som kan gjenspeile seg i fysiske utslag som gråt eller vold. Vi er en stresset menneskehet i disse dager, tilføyer jeg til tanken min.

Jeg ankom Bremen i går kveld. Akkurat nå vet jeg ikke hvor jeg er. Jeg går bare rundt i en by som for fullt forbereder seg til jul og julefeiring. Julehandelen begynner å ta av. En trikk kjører forbi på siden av meg. Det går trikk, det går alltid en trikk. Offentlig transport er en stor hjelpemiddel i større byer. Det handler ikke stort om tidsforbruk ved å bruke bilen. Å bruke bilen i større byer er bare unødvendig og totalt upraktisk. Det er mye bedre med offentlig transport. Jeg stopper opp for å se hvor jeg er. Det viser seg at jeg er ned med selveste trikkestoppen.

Jeg stopper opp for å ta trikken. Tilbake til dit jeg startet. Tilbake til elvepromenaden for å komme meg til bilen. Det er spisetid. Jeg må ha en pause. Klokken er fem. Etter tre eller fire stopp går jeg av i midten av byen. Etter noen hundre meter er jeg tilbake til steder jeg allerede kjenner til etter 16 timer i Bremen. Mens jeg spaserer på elvepromenden igjen tenker jeg på hvordan mine kunsteriske uttrykk fremdeles formes. Jeg tenker på prosa. På vei inn til byen tenkte jeg på å begynne å skrive prosa på iPaden min mens jeg går. Jeg fniset litt og flirte om meg selv. Høyt. Nå går jeg og skriver. Jeg elsket det!

Her er Dagbladets tips for deg som skal til Bremen og ta trikken

Uorganiserte liv passerer meg. Har du femten cent? Jeg trenger mat, sier livet. Livet går som det har skadet seg, det beveger seg rart, usikkert og ydmykende. Et ungt liv. Yngre enn livet mitt. Livet rakk ikke trikken. Jeg hadde seks cent å gi. Vi er så rik i Norge at det finnes ikke lenger slike beløp som 6 cent. Eller på norsk - 6 øre. 6 cent tilsvarer omkring 50 øre. Femti øringen er for lengst borte fra det norske pengeomløpet. Det er slett ikke rart at de fattige prøver å komme seg til Norge. I Norge er det umulig å få mindre enn 1 krone. De fleste gir fra seg mer enn det, gjerne 5 kroner. Er en riktig heldig får en hele 20 kroner, som tilsvarer 2,5 euro. For 2,5 euro kan en i Tyskland kjøpe seg mat for et par dager. Eller 3 øl. Eller to flasker billig vin. Alt ettersom. Til ettertanke, tenker jeg. Alle vi har råd, hvis vi vil.

 I går kveld møtte jeg en jente som jobber i en bar. Baren heter Paradiso - et paradis. Hun skal snart flytte til Berlin for å se om det passer henne bedre. Hun hadde en eventyrlig lyst i øynene. Hun trenger å komme seg ut og finne sine eventyr. Hun delte meg meg sine syn på verdens politikk, om stormakter, og avsluttet det hele med å si at jeg måtte besøke Bunker Valentin. Et uferdig u-båt bunker fra andre verdenskrig som ligger på utsiden av byen Bremen. Hun ville alltid å dra dit, men tiden strakk ikke til. Jeg inviterte henne til å bli med meg dit, men hun sa hun måtte jobbe, dessuten forberedte hun seg til turen til Berlin. Det hun ønsket aller mest er å ta den Transibirske jernbanen som går fra Moskva til Vladivostok i Russland. Jeg sa at dette er en vakker reise. Det er det nærmeste en kommer til en tidsreise, bemerket jeg. En passerer splitter nye designbygninger i de store russiske byene til den fattige delen av landsbygda som fremdeles ser ut det er 1920. Hun heter Isabella. Et vakkert navn.

Nå har jeg spist. Jeg venter på at mine enheter blir fullt oppladet før jeg går ut på byen igjen. Det forventes ingenting av denne kvelden. Jeg tar den som den kommer. Jeg skal igjen nærmere sentrum og havner helt sikkert i en bar, blir full og tar til slutt den indre navigasjonen min i bruk for å komme meg hjem. Til Polarekspressen. Polarekspressen er hjemmet mitt på slike turer som denne. Jeg må ta vare på hjemmet mitt og pleie hjemmet mitt godt. Autopiloten får kjørt seg litt i kveld. Jeg har vært i et hard vær før. Det går fint denne gangen også. Jeg møter nye og spennende mennesker hver eneste gang jeg er ute på tur i byen. Det handler aldri om grupper for min del, men om de enkelt mennesker jeg vil og skal møte i livet. Det er minnene og mulighetene disse menneskene gir en som er verdt hele turen. Det er menneskene som er verdt hele turen. Historien og bygningene betyr ingenting hvis ingen leser eller ser dem. Her er det skjebnen som styrer. Med litt hjelp fra meg, men bare litt. Dette er en deilig frihetsfølelse. Jeg blir i Bremen i noen dager.

Bremen er en inspirerende by.
Bestill deg en tur til Bremen
Comments

Hamburg, Hamburgere og Reeperbahn

22/11/2013

Comments

 
Picture

Hamburg. En av de viktigste industribyene i Europa kan friste med en gigantisk havn, god mat og mange aktiviteter.

Hamburg er en storby. Jeg ankom Hamburg og, som vanlig, fant en best tilgjengelig parkeringsplass for å stoppe og se meg rundt. Det er alltid best slik. Å unngå stress bak rattet i en travel by er viktig. Når en går rundt, får en tid til å tenke, se seg om og finne et sted som er bedre egnet til parkering og som svarer bedre til forventningene. Enkelte ganger skal en ha internett tilgang, andre ganger strømuttak og tredje ganger begge deler. Det er viktig for meg å tenke meg nøye om før jeg parkerer ettersom jeg både reiser, skriver, publiserer, lager nettsiden og tar bilder.

Jeg gikk rundt kvartalet og vurderte litt om hvor jeg befinner meg. Gikk inn i en butikk og når jeg kom ut tok jeg en sving for mye og gikk meg noe vill. Jeg fant frem til Polarekspressen til slutt ved å følge samme rute tilbake. Det visste seg å være en omtur på nesten 3 kilometer. Det lønner seg alltid å ta nøyaktig samme vegen tilbake. I en så stor by som Hamburg er det veldig lett å gå seg vill og bli lettere forvirret. 


Etter å skaffet noe mer oversikt kjørte jeg videre ned til sentrum av Hamburg. Jeg orienterte meg godt og raskt mellom de forskjellige blokkene. Av erfaring kan jeg si at det er alltid best å lete parkeringsplassene utenfor landsmerker som for eksempel kirker. Jeg fant frem til St.Michaelis kirke i sentrum av Hamburg. En fantastisk kirke. En kan betale og komme seg til toppen av tårnet av St.Michaelis. Derfra ser en hele byen, havna og kan lett orientere seg i forskjellige retninger. Du kan se Hamburg i nåtid på nettsidene til St.Michaelis. Kirken har flere webkameraer på toppen.

På vegen til toppen av St.Michaelis kan en se klokkemekanismen og se klokkene til kirken som gir fra seg lyd hver halvtime. 



Trykk her for å komme til webkameraene på toppen av St.Michaelis og se over Hamburg i nåtid
Picture

Om Hamburg

Hamburg er Tysklands nest største by, tilhører gruppen av 20 byer i verden som har de største og mektigste havnene og er veldig gammel. Allerede rundt år 830 ruslet det folk rundt om i Hamburg som i denne tiden ikke het Hamburg. da het Hamburg Hammaburg. Nord-Europa utviklet seg raskt og allerede i år 1189 var den frie byen Hamburg av en stor økonomisk betydning for datidens Tyskland. For så vidt like mye betydning hadde den for nordmenn, svensker, dansker og engelskmenn. De som skulle få ut varene sine lengre enn til neste landsby måtte gjennom Hamburg på den eneste måten de kjente til. Den kule Merca i garasjen.

Nei da... Det var båt. Ikke var det en sikker båt heller. Men avstanden var overkommelig og derfor kunne tryggheten ofres i bytte mot penger. Den dag i dag har Hamburg en stor økonomisk betydning for hele Europa. Hver eneste dag ankommer og forlater millioner av tonn med varer Hamburg. 

I 1850 hadde Hamburg 50 000 hamburgere. Mens industrihjulene startet å rulle i ca 1860, ble Hamburg til en millionby allerede før år 1900. Det er tidlig og det er veldig raskt. Til sammenlikning hadde New York City ca 3,5 millioner innbyggere i år 1900. Dette tallet er gigantisk for Europa på denne tiden.

I dag bor det 1.815.000 hamburgere i Hamburg.

Reeperbahn i Hamburg

Reeperbahn som byens gate er ikke så veldig interessant i seg selv sammenliknet med alle andre gatene i Hamburg. Dens historie er likevel fascinerende. 

Navnet reeperbahn stammer fra 1620 og betyr ropewalk. Ropewalk er stedet der de laget tau. Ettersom byen var og er en viktig havnested var det viktig at den slags type forretninger lå nærmest mulig til havnen. Dette ble også utnyttet av andre typer virksomheten som kan relateres til sjømenn på denne tiden. Damer, sprit, striptease, sex, gambling og alt annet som angivelig skal få deg til helvete innen livet er omme.

De lager ingen tau lenger på Reeperbahn. Alt annet er der - som før.

Jeg har valgt å utforske Reeperbahn på to måter. På morgenen og på kvelden. Jeg ville kjenne på stemningen, finne ut hvorfor gaten er der og snakke med forskjellige mennesker om gaten. Særlig på kvelden var det veldig få som ville snakke med meg, ettersom jeg gikk rundt med et kamera. 

På morgenen var stedet som alle andre steder. Livet gikk sin vante gang og ingenting tydet på noe som helst spesielt. Mennesker gikk og kjørte rundt. Noen var på arbeid, andre bare satt der. Det er veldig mange hjemløse på Reeperbahn. Dette er av en enkel grunn. Gaten tiltrekker seg turister og det er enklere for de hjemløse å få noen penger. Nye barer ble satt opp og noen andre fikk oppgradert fronten og logoen sin. Utestedene var allerede oppe, men det var slike steder som McDonalds og mange andre av serveringssteder. Sexbarene var ennå stengt, mens butikkene som selger sexleketøy blomstret i sin fulle. Stemningen var altså casual. Ingenting spesielt skjedde. Livet gikk sin vante gang mens vinduene visste frem sexdokkene, kuker, fitter og massasjeoljer. Det var litt spesielt å se så mye av det gode på et sted.

Reeperbahn om kvelden

Hver en respektfull by har et sted for syndere. Reeperbahn er dette stedet i Hamburg. En frihetsfølelse til å gjøre det du har lyst til når som helst. Der venter det et nytt eventyr igjen når jeg kommer rundt svingen. Noen andre som venter på meg og skal tilby meg sine tjenester. Sextjenester, dop, rus, inngang til et kult diskotek, en type øl og friste meg med en gratis bong. 

- Your first drink free! 
- You can have this for 2 Euro, not 5!
- Wanna have a good time?

Ja, takk! Reeperbahn om kvelden er stedet for deg som vil ha nettopp det. For deg som vil ha spenning, nye tilbud, nye opplevelser og good time. Det er mange som er ute. Selv om det er en onsdag. Mange går rundt med øl og livet rundt meg bruser. Det står vakter ned med alle inngangene. Jeg slår av en prat med en, som nekter å la seg fotografere. Han forteller meg at ting har forandret seg på Reeperbahn. Mye som har forandret seg det siste 10 året. Det er blitt langt mer kommersielt. Mye mer konkurranse er til stedet og det er nesten som å føle på. Inntektene har gått ned. Hjemløse ødelegger for businessen. Det er mye som er annerledes. Jeg innser en gang igjen at uansett hvor jeg vil dra vil det alltid være: "Det var bedre før!" - "Alt var bedre før!"

Det var det. Før Beatles ble verdenskjente i begynnelsen av 1960 spilte de mye på Reeperbahn. Mange av historiene er fremdeles rundt. John Lennon som spilte på en konsert med en toalettsete rundt nakken. John Lennon sa også en gang: "Jeg ble født i Liverpool, men har vokst opp i Hamburg".

Før var horene mye mer hyggelig. Før var ting mer organisert. Turistsiden av Reeperbahn er der fremdeles. Fremtidsrettet. Digitalisert. Åpen.
Jeg går litt lengre til siden av Reeperbahn og møter en lokal aldrende mann. Jeg spør han om han kunne være foruten Reeperbahn. Han svarer at Reeperbahn gir han ingenting enn bråk på kveldene og han kunne gjerne være foruten. Vi står utenfor en kiosk som selger øl og han er ganske full allerede. Det nytter altså likevel. Det er godt å komme seg ut.

Noen turister mener at Reeperbahn er et interessant sted å besøke, mens jeg som har hengt rundt Grünnerløkka i Oslo for en lengre periode synes ingenting spesielt om stedet. Der er det alkohol, damer og gambling. Forskjellen er at alkohol er dyrt i Norge, det er ikke lov å kjøpe sex og nordmenn liker å gamble selv om gambling for det meste begrenser seg til en lottokupong til lørdagen. På Reeperbahn er alt dette tillatt og jeg anbefaler å oppleve Reeperbahn.

Det er på Reeperbahn det skjer. Selv om jeg synes ingenting spesielt om stedet - det er her jeg skal feste i fremtiden. Neste gang jeg er i Hamburg og gangen etter neste gangen jeg er i Hamburg.
Bestill deg en tur til Hamburg
Comments

Aarhus, ARoS og moderne kunst

19/11/2013

Comments

 
Picture

På en parkeringsplass ved havnen i Århus sto Polarekspressen. Det er der vi har vært i helgen.

Århus er Danmarks nest største by med ca 250 000 innbyggere. Århus ligger i Jylland fylke. Byens innbyggere kalles århusianere. Offisielt sett har byen skiftet navn fra Århus til Aarhus. Forskjellen er kanskje ikke stor, men slik er det siden 1. januar 2011.

Byen er veldig gammel og ble første gang nevnt i år 948, mens smykker og andre gjenstander forteller at bebyggelsen i Århus har skjedd i ca. år 900. Århus stammer altså fra vikingtiden.
Picture
Jeg kom til Århus fra Aalborg. Opprinnelige planen var å dra til Viborg. Jeg tok turen til Viborg, men fant ut under middagen inne i Polarekspressen at Viborg hadde ikke mye å tilby meg på nåværende tidspunkt. Etter jeg var ferdig med middagen kjørte jeg videre til Århus.

Når jeg ankom Århus var klokken ca 19.00. Det er alltid vanskelig å komme til en fremmed by, som en ikke har så mye kjennskap til, for å starte å lete etter ting en ikke kjenner til. Til eksempel er en parkeringsplass. På denne turen bruker jeg verken GPS, mobilen eller andre hjelpsomme elektroniske ting. Jeg prøver å satse på intuisjonen. Så langt fungerer intuisjonen og den indre navigasjonen min helt utmerket.

Jeg har spurt meg rundt i byen og fra en fyr på en bensinstasjon fikk jeg vite om parkeringsplasser ned med havnen, som visste seg til å ligge ganske sentralt i Århus. Disse kostet ingenting i helgene og var rimelige ellers om dagene. Det var der jeg puttet Polarekspressen for et par dager. Den første kvelden brukte jeg på å bli kjent med byen.

Lørdagen startet fint fra tidlig morgen. Jeg gikk ut og filmet litt og fartet litt rundt sentrum av Århus. Jeg elsker å gå rundt i byene for å bli kjent med byen. Dette er noe som ligger dypt i meg. Helt siden barnedommen har jeg elsket å utforske og finne nye og interessante ting.
Picture

ARoS - en god grunn til å besøke Århus

Etter å ha vært ute på byen på lørdagen i en bar som tilbudt fri bar hele kvelden, hyggelig prat med noen dansker og noen nye gode bekjentskaper våknet jeg på en søndag. Vanligvis kommer søndag etter lørdagen, denne gangen var det en onsdag jeg våknet på. Ikke vet jeg om grunnen heller. Jeg var sånn passe redusert, men etter å ha spist frokost gikk jeg og vasket meg. Håret må stelles på turen.

Da bar det seg ut igjen, godluktende og ren, for å filme og se rundt om. Det var da jeg la merke til et noe merkelig tak.
Det kostet DKK 110,- å komme seg inn på museet og det visste seg til å være noe av det beste jeg har brukt 110 kroner på. 5 timer med ren glede og oppdagelser av mye kult, moderne, gammelt og nyttig og uttrykksfullt. Fra kjelleren til toppen er dette huset fullstappet med kunst i alle slags klasser, stiler og former. Fra moderne lys- og videokunst til godt representerte gamle danske malere som Kay Christensen, Jens Petter Møller og Christoffer Wilhelm Eckersberg.

Det var slett ikke maleriene som fascinerte meg mest. Det var helt andre ting. Det mest imponerende for min del var De 9 rom i kjelleren av ARoS. Der presenteres ulike uttrykk gjennom lys, lyd og bilder. En helt fantastisk opplevelse som er helt utenom det vanlige. 


- Se flere bilder og les mer om De 9 Rum på ARoS sine nettsider 


ARoS er først og fremst et opplevelsessenter og etter et museum for kunst. De forskjellige og veldig varierte utstillingene forsetter i hele 8 etasjer. Dronningen og Prinsgemalen av Danmark har en utstilling av egen kunst frem til 23. februar 2014. Denne utstillingen er verdt et besøk. Den presenterer arbeider av Dronningen selv og skulpturene utført av Prinsgemalen. Se bildene av arbeider under.

Director`s choice 7-9-13

En annen imponerende utstilling som har gjort et dypt inntrykk på meg er DIRECTOR`S CHOICE 7-9-13. 


Denne utstillingen av nøye utvalgte gjenstander og bilder fra kjente og mindre kjente kunstnere er en samling av dype følelser. Alle verkene ble utvalgt av direktør av ARoS - Jens Erik Sørensen. ARoS har en enorm samling av verker som aldri blir stilt ut og på denne utstillingen er det mulig å se noen av disse.

Verkene omfatter forskjellige stilarter, forskjellige typer arbeider og er en virkelig inspirerende produksjon. Director`s Choice 7-9-13 presenterer arbeider som er så dristige at de er vakre og så vakre at de er dristige.

Rainbow panorama på toppen av ARoS

Utstillingene forsetter i flere etasjer før det hele avsluttes med en fantastisk utsikt over hele Aarhus fra en kunsterisk tak-promenade og tak terrasse som vises på lang avstand og fungerer som landsmerke for byen Aarhus.


Denne promenaden er et enestående prosjekt skapt av Studio Olafur Eliasson fra Berlin. De vant konkurransen om å skape Himmelrommet, et storstilt takbyrom på toppen av ARoS. Dette er virkelig storstilt. Promenaden går rundt og viser hele Århus i kunsteriske farger og i hele sin helhet. Fantastisk.
Picture
Bestill deg en tur til Århus
Comments
    Tweet to @WyTravel
    Instagram

    Archive

    December 2015
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    November 2013


    RSS Feed

| Blog |
| Travel Log |
​
| Old Travel |

| VW History |
| VW Photos |
| Newsletter |
| Contact |

Picture
Get Newsletter

Polarekspressen